Botanical line drawing by Peggy Dean review

Een boek op ons Stationery blog? Ben je nu helemaal gek geworden, Angelica?
Nee, eigenlijk niet! Het boek van Peggy Dean is een botanical line drawing boek, aka een tekenboek waar voldoende inspiratie in staat om de pagina’s van je bullet journal mee onder te kliederen. Vandaag dus een keer een review van een boek.

Botanical line drawing: 200 step-by-step flowers, leaves, cati, succulents and other items found in nature

Line drawing is and easy art form featuring illustrative, doodle-like designs. It’s used widely among artists of many types with both fine and bold lines, creating different variations. This book walks through drawing very simply doodles, into more elaborate, delicate illustrations, introducing 5 steps per illustration. You will see that each step adds onto the shape or detail, and in no time, you’ll have produced your very own coveted line drawing. This art form is easy to follow for all skill levels.

This is an easier-than-you-expect art form that doesn’t require many materials, but does allow you to branch out and create something gorgeous by applying other types of art to your illustration. Line drawing looks lovely as a standalone piece, but also works well when incorporating watercolor, hand lettering, etc. Adding line drawings can really bring a piece to life.

Peggy Dean is een freelance artiest die aan de andere kant van de wereld woont. Haar illustraties en handlettering skills werden zo gewaardeerd dat ze besloot om zelf boeken uit te gaan geven. Tot nu toe zijn er twee boeken uitgegeven door Peggy zelf namelijk haar brush lettering boek en het botanical line drawing boek (wat ik vandaag met jullie bespreek). Naast het uitgeven van haar boeken geeft Peggy ook nog lessen online in het tekenen/letteren/illustreren en heeft hier zelfs een award voor gewonnen.

Het botanical line drawing boek kwam ik voor het eerst tegen op de Instagram, van wie kan het ook anders, BohoBerry. Zoals jullie weten heb ik een enorme verslaving gekregen aan alles wat met cactussen en vet plantjes te maken heeft en moest dit boek hebben. Het leek mij perfect om mijn creatieve kant weer naar boven te halen. Leuk om dingen te leren tekenen en toe te voegen aan mijn eigen Bullet Journal. Ik bestelde het boek via Amazon.de, daar is het boek simpelweg iets goedkoper dan Bol, en kreeg hem met een week binnen.

Contents

Het boek is verdeeld in vier verschillende categorieën: Leaves, flowers, cacti & succulents and more nature. In al deze categorieën worden dus ook verschillende planten besproken. Van een hout stokje tot bloemen waarvan ik de naam niet weet.

Stap voor stap word je door geloodst naar het eind resultaat van jouw bloem. Per pagina staat er een bloem/cactus/plantenbak plant en in vijf stappen heb je een plant getekend. De grijze lijnen staan voor potlood lijnen die je moet zetten, de zwarte lijnen van de stappen die je al hebt gezet. Onder de stappen staat een vakje waarin je zelf de bloem kunt tekenen waar Peggy de uitleg voor heeft gegeven.

Mening

Het boek is ontzettend leuk vormgegeven, iedere pagina waar geen uitleg op staat is geïllustreerd met bloemen die Peggy bespreekt in het boek maar dan gecombineerd bij elkaar. Persoonlijk vind ik het boek ontzettend makkelijk de uitleg geven, al vond ik het soms iets moeilijker te tekenen dan dat het in het boek stond. Het leek mij namelijk wel héél makkelijk hoe het beschreven stond. Af en toe mis ik het advies hoe je nu het beste de vorm van de bloem kunt maken, of terwijl een stukje techniek had van mij wel beschreven mogen worden.

Het boek zelf is lekker floppy waardoor hij goed blijft liggen op je bureau of eetkamer tafel. Wanneer je hem in de boekenkast zet, zal je hem wel vast moeten zetten tussen andere boeken anders valt hij zo om. Zo floppy is het boek. Af en toe merk je aan de kwaliteit van de geprinte pagina’s dat het zelf gepubliceerd is, het lijkt er soms op alsof het uit een eigen printer is komen rollen.

Al met al vind ik het oprecht een ontzettend leuk boek waarbij je lekker planten kunt leren tekenen. Na een aantal jaar niet getekend te hebben heb ik ontdekt dat ik het toch weer even moeilijk vind om er in te komen, maar met dit boek gaat dit helemaal goed komen. Het boek is onder andere verkrijgbaar via Bol.com, Amazon.com en Amazon.de.